Monday 12 October 2015

Filled Under:

MISTERI...!!!! Jangan Cakap Besar Bila Berada Di Banglo Lama Ini...Jika Tidak...Anda Akan Terima Padahnya...


Kerjaya sebagai jurupandu pelanc0ng sememangnya cukup menyer0n0kkan, apatah lagi kerja itu dilakukan di kampung halaman sendiri yang terletak di Bukit Fraser, Raub, Pahang.

Kerja membawa pelanc0ng dengan mempunyai 1,001 macam perangai, disifatkan asam garam sebagai jurupandu pelanc0ng bagi memberikan perkhidmatan terbaik.

Siva (bukan nama sebenar) yang lahir dan membesar di tanah tinggi yang dikelilingi bukit bukau dan hutan tebal b0leh dikatakan tahu sel0k-bel0k bukit dengan ketinggian 1,280 meter itu.

Beliau mula menceburi sekt0r pelanc0ngan secara suka-suka kerana minat terhadap fl0ra dan fauna yang ada di bukit yang diberi j0l0kan Little England itu. Hari ini, minat itu menjadi pekerjaan tetapnya.

Tidak hairanlah, ketika membawa pelanc0ng ke sana sini tanpa mengira siang malam, pelbagai kisah aneh dan seram mengganggu tidurnya.

Kisah yang tidak dapat dilupakannya berlaku di rumah bangl0 dua tingkat. Ketika itu beliau diminta se0rang pr0duser sebuah syarikat penerbitan yang mahu melakukan penggambaran filem seram di bangl0 terbabit.

Bangl0 berwarna putih yang ditinggalkan sejak beberapa tahun lepas kerap bertukar pemilik susulan tidak tahan dengan gangguan makhluk halus yang muncul di serata pel0s0k sudut bilik.



Jalan ke Bukit Fraser Hill

Gangguan wanita berambut panjang dan suara kanak-kanak menangis sepanjang malam b0leh didengari selepas jam 12 tengah malam.

Siva memenuhi permintaan pr0duser terbabit yang mahu penggambaran dilakukan pada waktu malam dengan menunjukkan kawasan bangl0 yang ketika itu kelihatan usang dan ditumbuhi semak samun kerana ditinggalkan terlalu lama 0leh pemiliknya.

Pada pagi itu, beberapa kru sibuk memasang peralatan penggambaran seperti landasan kamera dan lampu (sekadar menyebut beberapa peralatan) untuk aktiviti penggambaran pada sebelah malamnya.



Selepas selesai semuanya, kru terbabit dibenarkan pulang dan dijadualkan menyambung tugas sejurus selesai waktu Maghrib.

Seperti dijanjikan, Siva, pr0duser, pelak0n dan beberapa kru yang tiba di pekarangan bangl0 terbabit terkejut, apabila kelibat hitam bermata berwarna merah, seakan-akan pengawal peribadi berada di pintu masuk.

Muka lembaga terbabit yang gelap dilitupi rambut, seakan-akan tidak membenarkan mereka melakukan aktiviti di bangl0 itu.

Sejurus nampak dua lembaga terbabit, kami semua lari lintang-pukang dan semua peralatan penggambaran ditinggalkan di dalam bangl0 terbabit diambil semula pada kees0kan harinya.

"Pesan saya, sentiasa beringat sama ada berada di hutan, laut atau bangunan.

Jangan cakap besar dan h0rmat-mengh0rmati sesama makhluk kerana ada alam lain di sekeliling kita," kata Siva mengakhiri perbualan.




SUMBER : CERITA MALAY WORLD 





0 comments:

Post a Comment