Sunday 18 October 2015

Filled Under:

AMAT KOTOR DAN SERAM...!!!! Lapangan Terbang Paling Menakutkan Dan Menyeramkan Di Dunia...!!!!

Siapa sangka, beberapa lapangan terbang juga dicatatkan menjadi kawasan lapangan terbang paling menyeramkan di dunia. Tidak mustahil kawasan lapangan yang terbiar, ada penghuninya yang tidak diketahui.

Kebanyakan terminal ini ditinggalkan kerana pembinaan lapangan terbang baru atau musnah akibat peperangan. Bagaimanapun, kawasan terminal yang sentiasa sibuk dengan manusia ini akhirnya sunyi sepi.

Lapangan terbang ini dahulunya menjadi tempat aktiviti manusia dengan beribu-ribu penumpang teruja untuk menaiki penerbangan sama ada mahu bercuti atau bekerja.

Selepas bertahun-tahun terbiar, pemandangan beberapa lapangan terbang ini sangat menyeramkan sehingga digelar lapangan terbang berhantu.

Di sini disenaraikan beberapa lapangan terbang paling menyeramkan di dunia yang sangat jarang dilihat sebelum ini.

Lapangan Terbang Antarabangsa Nicosia (Cyprus)



Lapangan terbang ini tidak menerima penerbangan pesawat k0mersial sejak 1977 iaitu tiga tahun selepas rampasan kuasa dan serangan tentera Turki.

Pertempuran sengit berlaku di lapangan terbang yang berada dalam z0n penampan yang dikawal Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan memisahkan kedua-dua pihak bertelagah selepas gencatan senjata dimeterai.

Lapangan terbang itu masih digunakan oleh PBB sehingga kini, tetapi bangunan terminal mengalami ker0sakan teruk.

Sebuah pesawat usang ditinggalkan di landasan dan tempat duduk di terminal dipenuhi debu tebal. Siling di bangunan itu juga mereput dan dawai berduri dipasang di sekeliling kawasan terminal.

Lapangan Terbang Antarabangsa Ellinik0n (Athens, Greece)


Lapangan terbang lama Athens ini antara terminal paling seram di dunia dan pernah menjadi pusat utama bandar itu selama 60 tahun.

Ia dirampas 0leh tentera Nazi dan digunakan sebagai pangkalan udara ketika Perang Dunia Kedua.

Lapangan terbang ini ditutup pada 2001 apabila Lapangan Terbang Antarabangsa Athens yang baru dibuka.

Pada 2004, lapangan terbang itu diubah suai menjadi tempat berlangsungnya beberapa acara Sukan 0limpik termasuk h0ki dan besb0l.

Lapangan Terbang Antarabangsa Yasser Arafat (Gaza, Palestin)


Lapangan terbang ini adalah kebanggaan penduduk Palestin tetapi musnah akibat peperangan sebelum ditinggalkan.

Ia direka 0leh arkitek dari Maghribi dan dibina di selatan bandar Rafah pada 1998 dengan wang jutaan d0lar daripada dana asing.

Lapangan terbang ini dibuka 0leh bekas pemimpin Palestin, Yasser Arafat dan bekas Presiden Amerika Syarikat, Bill Clint0n.

Tiga tahun kemudian ia ditutup selepas tentera Israel mengeb0m menara kawalan dan stesen radar, sebelum memusnahkan landasan dan terminal.

Lapangan Terbang Floyd Bennett Field (New Y0rk, Amerika Syarikat)



Lapangan terbang pertama New Y0rk ini dibina di Marine Park di Br00klyn dan dibuka secara rasmi pada 1931.

Ia kemudian diubah suai menjadi Pangkalan Udara Tentera Laut Amerika Syarikat pada 1941.

Kini ia menjadi kawasan rekreasi negara yang ditadbir 0leh Perkhidmatan Taman Negara.

Ia juga menjadi pangkalan helik0pter Jabatan P0lis New Y0rk, pr0gram perkhemahan bandar dan pr0jek pemulihan pesawat bersejarah.

Lapangan Terbang Tempelhof (Berlin, Jerman)


Walaupun bangunan terminal k0s0ng dan terbiar tetapi kawasan landasan digunakan 0leh penduduk tempatan sebagai tempat beriadah.

Tujuh tahun selepas 0perasi lapangan terbang ini dihentikan, kawasan landasan dijadikan taman awam untuk penduduk berbasikal dan berlari.

Ia juga menjadi l0kasi beberapa acara bertaraf antarabangsa dan terbaru, satu pameran pertanian dirancang diadakan di sini pada 2017.

Lapangan Terbang Jaisalmer (India)


Terminal baru yang dibina di ‘Bandar Emas’ India ini mampu menampung ratusan ribu pelanc0ng setahun tetapi ia tidak pernah menerima kedatangan se0rang penumpang pun.

Sejak siap dibina sekitar tiga tahun lalu dengan k0s hampir £11 juta (RM72 juta), terminal Jaisalmer yang terletak di barat laut negeri Rajasthan, masih ditutup dan mula menunjukkan tanda pereputan.

Kerana terbiar terlalu lama, kerusi di ruang menunggu diliputi debu tebal dan permukaan dinding semakin k0t0r.

Sarang burung merpati di atas bumbung dan tulang haiwan yang mati bertaburan di pintu masuk.

Lapangan terbang ini mempunyai ruangan untuk meletakkan tiga pesawat 180 tempat duduk.

Bagaimanapun, ia tidak mendapat sambutan syarikat penerbangan sekali gus menyerlahkan kegagalan kerajaan me­ngambil kesempatan peningkatan permintaan perjalanan udara.

Lapangan Terbang Ciudad Real Central (Sepany0l)


Hanya menerima satu bidaan dengan harga 10,000 euro (RM48,000) ketika lapangan terbang ini dilel0ng pada awal tahun ini.

Bagaimanapun, bidaan 0leh syarikat Tzaneen International itu tidak segera diterima kerana mahkamah berasakan ia terlalu rendah dan menunggu tawaran yang lebih tinggi.

Memiliki antara landasan terpanjang di Er0pah, lapangan terbang itu dibina dengan k0s 1 bili0n eur0 (RM4.75 bili0n) ketika era kegemilangan di Sepany0l.

Namun, ia menjadi simb0l pembaziran apabila ditutup pada 2012, empat tahun selepas dibuka. Ia pernah digunakan 0leh syarikat penerbangan tambang murah Ryanair dan Vueling Airlines.

Lapangan terbang itu bakal menjadi pusat karg0 China jika ia dibeli 0leh Tzaneen Internati0nal.

SUMBER : INFORMASI MENARIK DUNIA





0 comments:

Post a Comment