Wednesday 14 October 2015

Filled Under:

"SELAMAT TINGGAL AMPANG PARK"..??? Apa Sudah Jadi Dengan Pusat Beli Belah Ini...???


KUALA LUMPUR: Ampang Park, pusat beli-belah terawal yang ber0perasi sepenuhnya pada Mac 1973 bakal dir0b0hkan bagi memberi laluan kepada pembinaan Stesen Mass Rapid Transit (MRT) Ampang Park iaitu stesen bawah tanah.

Pengarah K0munikasi Strategik dan Perhubungan Awam Mass Rapid Transit C0rp0ration Sdn Bhd (MRT C0rp), Datuk Najmuddin Abdullah berkata, stesen terbabit akan berintergrasi secara fizikal dengan Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Ampang Park sedia ada bagi memb0lehkan penumpang perkhidmatan MRT Laluan Sungai Bul0h-Serdang-Putrajaya (SSP) bertukar ke perkhidmatan LRT laluan Kelana Jaya dan sebaliknya di stesen itu.

Beliau berkata, tanah pusat beli-belah Ampang Park akan diambil 0leh kerajaan mengikut Akta Pengambilan Tanah 1960 dan bangunan yang berada di atas tanah itu perlu dir0b0h untuk pembinaan stesen itu.
“Pr0ses pengambilan tanah dijalankan 0leh Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG) dan bukan MRT C0rp.

“Selepas tanah yang diperlukan dikenalpasti, senarai l0t tanah berkenaan akan diwartakan dan disiarkan mengikut Seksyen 8 Akta Pengambilan Tanah 1960,” katanya kepada Harian Metr0.
Katanya, senarai itu sudah diwartakan dan disiarkan pada 2 September lalu dan pr0ses selanjutnya adalah penyerahan n0tis B0rang E mengenai pengambilan balik tanah kepada semua pemilik tanah dilakukan JKPTG.

“MRT laluan SSP laluan pr0jek kedua Pr0jek MRT Lembah Klang membabitkan laluan sepanjang 52.2 kilometer dari Sungai Bul0h ke Putrajaya.
“Kerja pembinaan ini dijangka bermula pada suku kedua tahun depan dan dijangka ber0perasi dalam suku kedua 2022,” katanya.
Mengulas mengenai kemungkinan berlaku bantahan daripada pemilik tanah, Najmuddin berkata, MRT C0rp akan mengikut pr0sedur digunakan dalam MRT laluan Sungai Bul0h-Kajang yang mana pihak mereka akan mengadakan pertemuan dengan pihak berkenaan.
“Pr0ses pendengaran untuk rayuan 0leh pihak berkenaan dan pr0ses khidmat nasihat akan diadakan selari dengan pr0ses JKPTG.
“Di bawah Akta Pengambilan Tanah 1960, semua tanah yang diambil balik kerajaan akan dibayar pampasan dan semua yang terbabit b0leh membuat tuntutan,” katanya.

SUMBER : HARIAN METRO







0 comments:

Post a Comment