Saturday 17 October 2015

Filled Under:

KONTROVERSI...!!!! Baca Penjelasan Ini Sebelum Maki Pihak Hospital Kuala Batas....!!!!!! Apa Sudah Jadi...???


Beberapa fakta yang masyarakat perlu tahu: 

1. Hanya 18 daripada 140 spesies ular darat di Malaysia yang berbisa. 
2. Jika sekalipun anda digigit 0leh ular yang berbisa, tidak semestinya ia menyebabkan kemudaratan pada nyawa kerana maj0riti gigitan ular adalah ‘dry bites’ (patuk dan lari). 
3. Maj0riti kes gigitan ular, mangsa gagal mengecam spesies ular secara pasti. Juga, banyak spesies ular yg kelihatan seperti ular berbisa tetapi hakikatnya ia tidak berbisa. 
4. Tidak semua gigitan ular akan dirawat dengan ubat antiven0m. 
5. Antiven0m mempunyai kadar alahan/anaphylaxis yang tinggi hingga b0leh menyebabkan kematian! 
6. Pemberian antiven0m perlu mematuhi kriteria enven0mation ketat yang telah ditetapkan 0leh pakar2 dunia. 
7. Sungguhpun pesakit ini berada di H0spital Kepala Batas hatta terpencil seperti H0spital Bari0 di Sarawak sekali pun, setiap kes gigitan ular akan dirujuk kepada Pakar Perubatan Kecemasan atas panggilan (0n call) negeri masing2. 
8. Pesakit akan di0bserve untuk melihat tanda-tanda bisa yang merebak (systemic and l0cal enven0mati0n) dengan teliti. Sangkaan bahawa hanya ubat tahan sakit saja diberikan dan pesakit terbiar adalah sama sekali tidak benar dan mustahil kerana sudah ada pr0t0k0l spesifik yg ditetapkan apabila menghadapi kes gigitan ular. 
9. Masyarakat cuma lihat se0lah-0lah pesakit terbiar dan kakitangan h0spital kunyah kuaci (seperti tertulis di dalam status) sedangkan pesakit sudahpun melalui perkara-perkara berikut: 

Dimasukkan di dalam z0n semi-kritikal atau kritikal (bergantung kepada keseriusan kesan gigitan) utk tujuan penilaian dan rawatan. 
Dilihat 0leh d0kt0r, dipantau dan diperiksa dengan teliti bagi melihat jika pesakit mempunyai manifestasi neur0toxicity, hemat0t0xicity mahupun my0t0xicity yang mungkin memerlukan rawatan agresif. 
Ujian darah sudah diambil dan dihantar ke makmal dan akan dilakukan pengulangan bersiri. 
Kesan patukan sudah dicuci dan ditanda bagi melihat jika bengkaknya semakin merebak. Di dalam gambar jelas kelihatan kesan bengkak sudah ditanda A, B dan C yang merupakan bukti pemantauan mengikut pr0t0k0l sudah dilakukan 0leh H0spital Kepala Batas. 

K0nsultasi secara langsung telah dilakukan dengan Pakar Perubatan Kecemasan atas panggilan dan strategi langkah rawatan selanjutnya akan dirangka 0leh pakar serta akan dilaksanakan 0leh pegawai perubatan secara sistematik dan selamat. 

Rawatan antiven0m b0leh diberikan sekiranya ada indikasi jelas (systemic and severe l0cal enven0mati0n) dan jenis antiven0m akan ditentukan 0leh Pakar Perubatan Kecemasan secara amat berhati2. Ini adalah kerana rawatan antiven0m itu sendiri mempunyai risik0 k0mplikasi yang amat tinggi! 

10. 0leh itu berhati-hati sebelum meviralkan sesuatu yang anda tidak tahu. Serahkan kepada 0rang yang ahli dalam bidang tersebut. Dalam kes ini, sudah semestinya ahlinya adalah d0kt0r-d0kt0r yang bekerja di Jabatan Kecemasan yang melihat kes-kes seperti ini saban hari. 
11. Nabi berpesan berhati-hati dengan g0l0ngan Ruwaibidhah. Nabi sebut dalam hadis; 
“Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh dengan penipuan. Ketika itu pendusta dibenarkan sedangkan 0rang yang jujur malah didustakan, pengkhianat dipercaya sedangkan 0rang yang amanah justeru dianggap sebagai pengkhianat. Pada saat itu Ruwaibidhah berbicara.” 
Ada yang bertanya, “Apa yang dimaksud Ruwaibidhah?”. Beliau menjawab, “0rang B0D0H yang turut campur dalam urusan masyarakat luas.” 
(HR. Ibnu Majah, disahihkan al-Albani dalam as-Shahihah [1887] as-Syamilah).
12. Sem0ga semua makian dan cacian yang dilemparkan kepada para perawat dan kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia tanpa asas seperti ini digantikan dengan kebaikan dan pahala yang besar buat mereka. 
13. Sem0ga para pemviral dan pemaki hamun diberi hidayah 0leh Allah dan diberikan sedikit kecerdikan supaya mereka berhenti menjadi g0l0ngan Ruwaibidhah yang hanya mengumpul d0sa. 
Harap bermanfaat. 
D0kt0r Abdul Rahman

SUMBER : TERBAKOR








0 comments:

Post a Comment